Habanología

by Al Quetz

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about

You have to know how to move away from the rich, strong and noisy streets, if you want to discover another Havana. A Havana far from the tourist circuits and preconceived images.
A Havana where one discovers bucolic, but hard and stripped too after slow journeys in the crowded buses, a Havana with which Al Quetz maintains a passionate history since more than fourteen years.

Installed in one of those neighborhoods that can only be reached by going deeper into the alleys, from the open window of the studio comes the sound of banging drums and thumping bass. The sound reaches the streets on which the day rises.
The place wakes up in a growing tumult, with some rare engines coughing, conversations under the windows, songs of the street vendors , an urban ballet sets up as the sun darts its rays.
Far from the musical clichés with percussions and horns, Cuba is an island bombarded with influences that one discovers. An island which vibrated for the jazz, the soul, the psychedelic rock , from the waves coming from the Caribbean to those of the bulky neighboring ogre, .
A musical flowering as varied as abundant that the glorious post-revolutionary label Areito has on thousands of recordings, and that Al Quetz has designated as the sole source of his samples to compose Habanologia.
From the ambiences that punctuate the local daily life caught by his samplers, he let the melancholy infiltrate his hip hop beats, the nostalgia melting in the depths of his grooves. Nostalgia in the Cuban air, even during moments of intense laughter, which never totally disappears.
Habanologia restores these moments when the song of the birds has extinguished those of the cars. Where, sitting on a doorstep, we comment on the life of the neighborhood, we watch the women's swaying at eye level. The whole day if necessary, the coffee at one peso, after a certain hour, which leaves its place to the Planchao rum. Wandering through its streets where a chance encounter can itself bring others and lead to the essence of the habanera life. From Regla, after a short trip on the bus-boat that crosses the bay, savor the end of the day, observe the capital from afar, let the nocturnal insects ensure some arrangements and drift towards mysterious horizons, bringing to the contemplation of the place and the moment.
A flute, a keyboard, percussions or a voice. Al Quetz also invited his friends from the island or elsewhere to decorate his productions with their live touch. To share with him this Havana for which he covered his tracks, mixed times and distorted space-time to make it timeless.
To write with Habanalogia, a declaration of love to the Cuban capital, to make Havana, His Havana.


Des rues riches, fortes et bruyantes, il faut savoir s'éloigner si l’on veut découvrir une autre Havane. Une Havane loin des circuits touristiques et des images préconçues.
Une Havane qu’on découvre bucolique, mais dure et dépouillée après de lents trajets dans les bus bondés, une Havane avec laquelle Al Quetz entretient une histoire passionnelle depuis plus de quatorze ans.

Installé dans un de ces quartiers que l’on ne rejoint qu’en s’enfonçant dans les ruelles, depuis la fenêtre ouverte du studio s’échappent caisses qui claquent et basses qui cognent. Le son gagne les rues sur lesquelles le jour se lève.
Quelques rares moteurs toussant, premières conversations sous les fenêtres, chants des vendeurs de rue, dans un tumulte grandissant, l’endroit s’éveille, un ballet urbain se met en place à mesure que le soleil darde ses rayons.
Loin des clichés musicaux percussions-cuivres, c’est une île bombardée d’influences qu’on découvre. Une île qui, des ondes venues de la Caraïbe à celles de l’encombrant ogre voisin, a vibré pour le jazz, la soul, le rock psychédélique.
Une floraison musicale aussi variée qu’abondante que le glorieux label post-révolutionnaire Areito a consigné dans des milliers d'enregistrements, et qu’Al Quetz a désigné comme source unique de ses samples pour composer Habanologia.
Des ambiances qui rythment le quotidien local aspirées par ses samplers, il a laissé la mélancolie infiltrer ses beats hip hop, la nostalgie se fondre au plus profond de ses grooves. Elle qui dans l'air cubain, même lors des moments de rire intense, ne disparaît jamais totalement..
Habanologia restitue ces moments où le chant des oiseaux a éteint celui des voitures. Où assis sur un pas de porte, on commente la vie du quartier, on regarde passer les déhanchés féminins à hauteur des yeux. La journée entière s’il le faut, le café à un peso, après une certaine heure, ayant laissé sa place au rhum Planchao. Déambuler dans ses rues où une rencontre fortuite peut elle-même en amener d'autres et mener à l'essence de la vie habanera. Depuis Regla, après une courte escapade sur le bateau-bus qui traverse la baie, savourer la fin du jour, observer de loin la capitale, laisser les insectes nocturnes assurer quelques arrangements et dériver vers des horizons mystérieux, propices à la contemplation des lieux et du moment.
Une flûte, un clavier, des percussions ou une voix, il a également convié ses amis de l’île ou d’ailleurs à orner de leur touche live ses productions. A partager avec lui cette Havane pour laquelle il a brouillé les pistes, mélangé les époques et déformé l’espace-temps pour la rendre intemporelle autant qu’éternelle.
Écrire avec Habanalogia, une déclaration d’amour à la capitale cubaine, faire de La Havane, Sa Havane.

credits

released October 29, 2021

All songs produced by Al Quetz
Mixed and Mastered by Blanka's silky hands
Piano and rhodes : Florian Pellissier
Keyboard : Oldjay, Dela, Buddy Sativa
Flute : Nico Coyez
Guitar, Banjo : Dan Amozig
Bass : Fulgeance
Trumpet : Dan Amozig, Vinczdef
Rap Vocals : Obsesion
Artwork by Gabriel Van Robertsen

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